Tuesday, October 4, 2011

Cuci Hati Saya...


As salam,

Blog kali ini saya ingin bawa pelayar blog berfikir sejenak. Saya bukan insan yang terbaik dalam melaksanakan tugas. Tapi saya berusaha untuk jadikan ia terbaik. Kelemahan dalam diri ini sudah pasti ada dan setiap detik kesilapan kita sudah pasti akan dicari oleh orang lain. Sudah berulang kali saya menyatakan perkara yang sama. Tapi hairan, kesilapan kita akan dicari untuk menutup kelemahan mereka. Kadangkala saya ketawa keseorangan dan berfikir apa yang mereka mahukan hinggakan saya dipersalahkan. Kesian kepada mereka yang makin hari sudah tidak tentu arah jadinya.

Saya terbaca dalam Facebook Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah beberapa perkara mengenai mencuci hati :-

1. Jaga Solat 5 Waktu
2. Solat Taubat dan Istighfar 70 Kali sehari
3. Qada' Solat yang tertinggal
4. Baca Al-Quran
5. MAAFKAN Orang dan MEMOHON MAAF
6. Cari ilmu berterusan dan cari guru yang mursyid
7. Berkawan dengan orang yang positif
8. Sedekah kepada yang memerlukan
9. Beri binatang makan
10. Beri khidmat kepada yang perlukan bantuan
11. Cuci pinggan, tandas
12. Kekalkan Wudu'
13. Puasa sunnat
14. Sentiasa ingat mati
15. Hidupkan sunnah harian
16. Seru orang ke arah kebaikan
17.Tunaikan haji dan umrah.

Saya ini masih lagi belajar. Belum lagi kata hebat sangat. Persepsi manusia boleh dibuat bermacam-macam. Kita ada kekurangan yang kita perlu perbaiki setiap hari. Jika ada kereta kita perlu jaga dan sentiasa melihat apa kerosakan yang ada, yang bakal dan sudah pun terjadi perlu diperhati sebelum ke destinasi dekat ataupun jauh. Saya masih perlu belajar dan keluar dari zon yang ada sekarang. Masih menanti.... menanti.... menanti...

Sama-sama kita berdoa, agar kita dapat petunjuk merubah diri sendiri, serta membantu orang lain dalam memastikan kesejahteraan hidup di sana nanti...

Sepi...

No comments:

Post a Comment