Monday, October 24, 2011

Pulau Mantanani, satu persinggahan

Assalamualaikum...

Tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Sabah pd jam 1830. Setiba itu kelihatan kelibat sahabat baik di Sabah, saudara Ramlie. Beliau tersenyum panjang menunggu kami di sini. Alhamdulilah syukur dipanjangkan kepada Allah selamat sampai ke bumi sabah. Menginap di kompleks belia dan sukan sabah di Pasir Puteh Sabah. Malam itu terus dibawa ke kedai makan di mana asam pedas kuahnya tak banyak. Menarik yang tidak terhingga macam tidak pernah jumpa makan. Kemudian membeli cadar di Pasaraya Survey, manakan tidak di tempat penginapan tidak disediakan kain cadar.

Program yang bermula 11 Oktober 2011 hingga 19 oktober 2011. Sembilan hari satu pembinaan pengalaman dan pembentukan 'ROH' yang lama tidak di 'charge' semula. Kini dibina walaupun dilantik sebagai perunding oleh UiTM Pulau Pinang. satu program yang bermakna dan sukar untuk dilupakan. Walaupun kita menjadi perunding dalam program ini, sebenarnya pengalaman di bina bagi menginsafi perkara yang berlaku disekeliling kita.

Kita biasa sudah menjadi senang, bila diuji dengan kesusahan barulah kita ingat kepada Allah. Bangun seawal jam 5 pagi, dan bersiap untuk ke bergerak ke Pulau Mantanani. Perjalanan ke Kota Belud mengambil masa 2 jam dan tertidur semasa perjalanan. sampai sahaja di jeti kota belud terus bersedia untuk menaiki bot ke Pulau Mantanani.

Pergh masa ini satu perkara naik bot perkara yang paling mencabar. gayat naik bot, sambilbtertidur semasa naik bot. perjalanan memakan masa 1jam penuh kegayatan. Pening2 lalat rasa nak muntah ditahan sambil tidur didalam perjalanan. Kami menaiki bot besar sebab badan kami besar. kuasa kuda kepada bot menampung berat kami.

Setiba di pulau tersebut, kami disambut dengan air kelapa. Dahaga yang disimpan, hilang dengan nikmat yang Allah berikan melalui menghilangkan dahaga. Dengan sambutan yang menarik dengan tarian kampung dan majlis penyerahan keluarga angkat. Semasa majlis penyerahan keluarga angkat, aku mengimbau kenangan lalu dalam program seperti ini. Aku tertanya dimanakah keluarga angkat aku.Rupanya keluarga angkat rumahnya disebelah dewan sahaja. Asalnya panas rupanya berangin dan siap minum air kelapa lagi.

Makan tengah hari yang tidak dirancang menanti sehingga jam 3 petang. Rupanya ikan bakar secara terus dari laut. selera bertambah lagi dan tidak menentu.

Menahan lapar sehingga waktu sehinggakan selera bertambah. Pulau yang indah, aman dan tenteram di sini menjadikan ketenangan kepada diri semakin kuat. Bila kita di semenanjung bermacam agenda kita fikirkan. tapi di sini fokus terhadap sesuatu kerja lebih bermakna. Selalunya kita sentiasa fikirkan bagaimana nak 'palam' orang sahaja. Tapi kita tidak sedar kuasa, jawatan semuanya milik Allah. Kesian, pembangunan insan tidak difokus, tapi agenda mencantas pula yang dibina. kesian. . .

Bab kesian,saya sendiri ke setiap rumah di pulau ini. Banyak kekurangan serta perlu dibantu dan program dari belia perlu dipergiatkan. tapi hairan, agenda itu tidak dibuat tapi mencari salah orang dipergiatkan. kesian. . . nasihat saya kepada mereka suka 'palam' tu buat program pembangunan. Rezeki adalah kurniaan Allah dan tidak boleh dipertikaikan. Maka Allah Maha Adil dan telah sediakan untuk kita. Maka binalah program pembangunan bagi kelestarian belia terjamin. Usah mengejar pangkat atau jawatan sedangkan kerja tidak dibuat.

Binalah diri, cermin diri serta kekuatan diri. saya juga ada kelemahan tapi atasinya dengan kekuatan. saya sudah lihat perlunya kita bersatu dalam pembangunan insan. Kesilapan yang dicari punahkan semangat orang lain. Usah aibkan orang lain, atau mencari kesilapan orang lain. Cari kesilapan sendiri kembali kepada Allah dalam membentuk hati. Didik hati, paksa diri dalam mencari kebahagian dunia dan akhirat.

sama-sama kita renungkan, fikirkan dan pandanglah dengan hati suci.