Tuesday, January 4, 2011

Bangun dari kegagalan

Salam,

Kejayaan merupakan idaman setiap insan. Tetapi setiap kejayaan kadangkala kita akan menempuhi kegagalan yang berbeza-beza. Kegagalan merupakan perkara yang paling menakutkan kepada setiap insan. Bagaimana kita menempuhi itu terpulang kepada situasi semasa. Tapi menempuhi kegagalan adalah nikmat yang paling berharga dan pengajaran yang paling besar. Sebab menempuhi kegagalan kita melihat akan kesilapan yang dilakukan dan merenung sejauh manakah kesilapan tersebut. Memang benar kesilapan itu merupakan pengalaman yang terindah sukar untuk dijual beli. Kegagalan, kesakitan, keperitan luar dan dalam adalah perkara yang tidak diingini setiap insan di dunia ini. Mahu atau tidak perlu kita 'hadapi'. Cara yang perlu kita hadapi itulah akan melihat kematangan seseorang itu untuk hadapinya.

Kegagalan merupakan ubat kepada kejayaan. Tetapi untuk menempuhi perlulah meningkatkan kesabaran, ketabahan dan ketaqwaan kepada Allah. Dalam surah Al-Baqarah, ayat 153, "Wahai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolong kamu, Sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang bersabar". Tapi sediakah kita untuk menghadapi dugaan yang melintasi kegagalan? Adakah kita sudah pasti untuk menerima pelbagai dugaan? hhmmmm... itulah yang bermain dalam fikiran saya selama ini. Mungkin pembaca pernah mengalami situasi yang ibarat roda yang berputar-putar. Kejap di atas, kejap di kiri atau kanan kadangkala kita di bawah. Tapi bila kita dibawah kadangkala insan sukar untuk menerimanya. Sebab itu kita perlu menerima qada dan qadar Allah. Tapi mampukah kita?

Resepi berani untuk hadapi kegagalan yang asasnya untuk kita menghadapi sebarang kemungkinan. Mana tidaknya setiap kesilapan dan kesalahan akan diletak di bahu kita. Tapi mampukah kita? Memang benar, kejayaan sudah pasti menanti. Kaedah untuk mencapai mestilah dengan ketekunan dan kesabaran. Tapi ramai dikalangan orang tidak akan senang apa yang telah kita kecapi. Mahu atau tidak berani untuk menghadapi sebarang kemungkinan merupakan resepi terbaik dalam mengolah kegagalan kepada kejayaan. Sebab itu saya rasakan kita perlu HADAP kata orang Perak.

Setelah menilai perkara kedua yang perlu ialah menolak tepi semua pandangan sempit dan meneruskan apa usaha yang telah kita buat. Semua orang sentiasa berpandangan sempit terhadap diri kita, walaupun kita ada kurangnya. Entahlah kenapa mereka bersifat demikian. Sedangkan kita melakukan usaha murni ini tidak dipandang, tetapi melihat kita dalam sudut perspektif yang sempit dan sendat. Itu kadangkala orang KITA susah hendak maju disebabkan nilai-nilai budaya orang KITA tidak diterap dan dihayati sepenuhnya. Saya terus berfikir...

Resepi ketiga, buang, singkir dan teranjang sifat NEGATIF serta tanam, tekad perkara yang positif dalam diri. Jika tidak dibuat begitu, macam-macam kita akan fikir apa kata orang yang begitu negatif terhadap diri kita. Bila diikutkan hati hendak ku cili saja mulut-mulut yang berbisa, tapi sabarkan separuh dari iman, maka bersabarlah. Nyalakan tekad padukan niat untuk kita hadapi dan memecah tembok-tembok yang ada dalam diri.

Resipi seterusnya akan saya siarkan sekali lagi dalam tulisan yang lain. Tunggu, saksi dan teruskan bersama melayari blog saya ini...

....

No comments:

Post a Comment