Sunday, January 2, 2011

Meneroka Perubahan


Salam,

2010, telahpun melabuhkan tirainya. 2011, mungkin atau mencipta satu kejayaan atau kemusnahan bergantung bagaimana kita mengatur langkah dan strategi. Semua orang mempunyai impian yang perlu dan ingin dilaksanakan. Maka, saya melihat penerokaan perubahan demi perubahan mesti dilaksanakan dengan segera.

2010, macam-macam yang saya perolehi. Pahit, manis, luka dan lara saya laluinya. Saya akui ada kelemahan yang perlu saya perbaiki. Merawat rohani dan perkasa peribadi saya ini. Sebab kita selalu melihat keburukan orang lain tanpa melihat keburukan yang ada di dalam diri. Kita menganggap diri kita ini sempurna, tapi rupanya ada kelemahan yang perlu dan mesti kita bersihkan. Kita sentiasa menuding jari kepada orang sedangkan yang juga berkait dengan diri kita. Rupanya bila sampai di puncak ramai melihat akan kelemahan diri kita. Buku yang pernah saya baca iaitu, Penawar Hati, ada menulis supaya pandangan musuh diambil kira agar kita lebih berhati dan jika benar buat perubahan jika tidak biarkan saja. Dari situ saya belajar untuk sabar dan bertahan dengan apa jua dugaan yang mendatang. Mana mungkin saya hadapi dugaan onak duri yang datang bertubi-tubi tanpa sokongan, dorongan dari insan tersayang iaitu isteri saya. Pada masa yang sama, sokongan dari orang-orang lama membuatkan saya teruskan perjuangan ini. Mahu atau tidak, saya perlu hadapi dengan tenang. Sebab seorang penyerang seharusnya tenang, diserang pun tenang, dan menyerang pun tenang.

Benar kata orang tua, ikut resmi padi, semakin berisi semakin tunduk, jangan ikut resmi lalang, semakin tinggi lupakan diri. Saya melalui proses peng'islah'an diri yang mana membetulkan pasak di bumi berdiri pada tanah yang nyata dan melihat bumi ciptaan Allah dengan mata hati yang perlu dilengkapkan keimanan dan ketaqwaan. Mudah disebut, sukar untuk kita laksana. Dalam proses meneroka perubahan dan mencari rentak Allah akan menguji hamba Nya. Macam-macam perlu kita lalui agar kita sentiasa sedar kekuasaan Allah. Allah yang bagi rezeki, Allah yang beri niqmat hidup, Allah yang bagi kita sembuh dari penyakit. Tapi Adakah kita ingat kepada Nya, sedangkan kita alpa dengan kehidupan dunia.... Sebab itulah, 2011 merupakan proses penerokaan perubahan dari biasa kepada yang baik, dari baik kepada yang lebih baik dan mengekalkan perubahan tersebut merupakan azam yang teguh.

Apa-apa pun sepanjang 2010, pelbagai pelajaran baru yang saya terima setelah kita sendiri tidak mahu belajar dari kesilapan lalu. Maka saya akhiri tahun 2010, biarlah dengan kenangan yang terindah yang tidak boleh diungkap dengan kata-kata. 2011, perlu bangkit dan agresif dalam meneroka perubahan diri, melihat diri sendiri dekat atau jauh dari Allah dan pelbagai kemungkinan yang patut saya pelajari.

2011, merupakan tahun yang bukan permulaan bagi hidup saya, tapi merupakan tahun mempertingkatkan keyakinan diri, menambahbaik kejayaan untuk diri, agama, bangsa dan Negara. Perjuangan alif, ba dan ta mesti diteruskan bagi meneroka ilmu Keris Pusaka Bangsa. Meletakkan kesilapan diri sendiri kepada orang lain itu yang dahulu, kini membina setiap kemungkinan sebagai satu kejayaan itu sudah pasti. Biarlah apa orang nak kata, katalah, tapi saya mahu bangkit dari kelenaan yang saya lalui dahulu.

Bangkit, dan bingkas terus pastikan perjuangan yang kita bina dan mencipta satu kejayaan dilakar oleh saya sendiri. Menunding jari akan kesilapan orang lain bukan lagi aku. Aku sukar untuk diduga, sukar mengaku kalah. Ayuh Bangun, bingkas dan Serang !!!

No comments:

Post a Comment