Monday, June 14, 2010

Adakah aku yang bersalah?


Hmm... Gambar ini sebenarnya mengukir seribu kenangan. Pahit jerih yang dihadapi sebenarnya banyak yang teramat sangat. Sebagai pelaksana program selalunya bebanan demi bebanan akan menimpa. Biasalah kita pelaksana maka, banyak lah ragamnya. Sebagai pelaksana tidak pernah beranggapan program yang dilaksanakan akan sempurna. Kita sebagai manusia dan insan biasa tidak lari dari membuat kesilapan. Kesilapan tidak bermakna kita menjadi teruk atau tidak baik tetapi merupakan usaha untuk menjadikan ia lebih baik dari sebelum ini.

Sebab itu, kita mesti sentiasa mencari dan terus mencari ilmu selagi hayat dikandung badan selagi mana jasad dan roh masih bernyawa kita mesti teruskan pencarian ilmu ini. Mencari ilmu itu penting. Tapi dalam kita mencari ilmu, setiap manusia sering mencari salah dan menjadi sempadan kepada pencarian tersebut. Program demi program kita lakukan. Sebenarnya setiap program kita akan mempelajari satu lagi ilmu yang mungkin kita tidak pernah tempuhi. Sebab itu, keinginan dan sentiasa berharap kepada Allah SWT merupakan nadi yang paling utama.

Dalam Kursus Perkaderan yang lalu, ada beberapa isu yang menjadi persoalan di luar sana. Adakah kursus ini teruk sangat? Adakah ia tidak memberi kesan? Sebenarnya gambaran ini adalah persepsi yang dibina oleh individu tertentu agar tidak mahu dengan berpersatuan. Apa boleh kita katakan, sudah menolak nak dipaksa takut nanti memberontak secara diam. Maka dibiarkan dan dibiarkan tanpa ada yang menghalangnya.

Para peserta sentiasa mengungkapkan perubahan. Tapi sejauh manakah perubahan yang ingin dilakarkan. Jika keinginan untuk perubahan mesti didorong dengan semangat yang kuat dan tinggi. Usah kita berkata saja "AKU NAK BERUBAH", tapi mesti kotakan apa yang dikata. Niat untuk berubah mesti kena ada DUIT.
Iaitu Doa, Usaha, Istiqamah dan Tawakkal. Setelah diperhatikan perkara ini adalah elemen penting dalam menjana perubahan minda, emosi, jasmani dan rohani. Tapi kadangkala kita dipersalahkan kerana kita buat anak murid depa jadi takut dengan program. Sedangkan perasaan itu mereka yang bina menjadi lebih takut dan jauh dari sesuatu pertubuhan itu. Adakah kita berani untuk membawa perubahan dengan kesusahan demi kesusahan kita hadapi? Mungkinkah kita berani untuk menempuhi satu kesusahan diluar sana.

Kita dikatakan menakut-nakutkan peserta. Sedangkan usaha dunia diluar sana, akan pasti lebih mencabar dan lebih hebat lagi ancamannya. Bagaimanakah kita nak anak bangsa kita yang akan datang berhadapan dengan dunia luar. Memang benar, semua orang memberi penekanan motivasi yang tinggi, sedangkan sejauh manakah ia berkesan. Pernah kadangkala ayat berbunyi, "Aku dah lama dalam persatuan, ko tu baru", "Aku lagi lama, eloknya ko tu baru lagi". Adakah itu yang kita banggakan. Dengan memberi pengiktirafan kepada diri sendiri, bak kata pepatah, "angkat bakul sendiri". Hmm.. hairan bin ajaib, ramai yang mengaku sebegitu, tapi sejauh manakah kemampuan mereka?

Mungkin cerita adakah aku bersalah, akan disiarkan lagi dalam episod Pak Pandir dengan anak-anaknya. Mungkin boleh dikongsi bersama sebagai pengajaran.

1 comment:

  1. heheheh .. moral ye?? saya masih berfikir .
    yg pasti ,
    "tiada masa untuk berpangku tangan .
    selagi nyawa dikandung badan,
    akan kami berjuang sehingga titisan darah terakhir .
    dun semput2 ;) "
    insyaALLAH !

    ReplyDelete