Monday, June 14, 2010

Redha dengan ketentuan Ilahi...


Salam,

Penulisan ini, ingin memaklumkan saya telahpun melepaskan jawatan Yang Dipertua Penaja sesebuah pertubuhan baru-baru ini. Desakan datang dari pelbagai pihak yang mungkin menyatakan untuk kekal dan sebaliknya. Bagi saya jika ada orang ingin memburuk-burukkan diri kita sehingga pecahan dalaman berlaku baik kita pergi, risaukan mungkin bahana yang lain datang. Ramai tidak faham apa yang terbuku dihati. Saya baru semak facebook saya sendiri, rupanya ada orang sudah mula remove saya dari friendlist dia. Kini kita boleh nampak, sebenarnya sebagai pemimpin kerdil tidak semestinya kita boleh puaskan hati semua orang.

Teguran yang kita lakukan adalah untuk membetulkan keadaan bukannya mencari salah atau menegakkan benang yang basah. Dengan adanya teguran yang BERHIKMAH sepatutnya boleh berlaku sebab beliau berpelajaran tinggi. Tidakkah dia sedar? Tapi apakan daya insan kerdil seperti kita tidak mampu untuk menegur beliau. Tidak menjadi masalah, bila orang sudah tak suka tak apa, tapi tak perlu mengata kita dibelakang. Macam-macam cerita kita dapat, tapi baik diamkan nanti diikutkan hati mati, ikut nafsu buta nanti. Diam sehingga kebenaran akan pasti keluar. Buat pembaca, ini namanya konflik persatuan yang perlu dihadapi sebagai pemimpin. Mungkin ia akan datang bermacam-macam. Jangan campur aduk orang politik dalam pertubuhan rosak nanti. Biar kita ikhlas dan jujur serta telus dalam mengurus tadbir sesebuah pertubuhan.

Bila sebut PENYATUAN, kita perlu faham apakah tujuan penyatuan dan kaedah bagaimana untuk menyatukan. Guru yang ada mesti dihormati serta minta pandangan sebagai guru lama atau orang tua kita. Jadikan panduan, usahlah kita mementingkan keegooan kita semata-mata melihat PENYATUAN itu sebagai tunjang atau objektif pertubuhan. Sedangkan orang sekeliling kecewa atau terguris hatinya disebabkan cuba mencapai objektif yang kita bawa. Kita tidak boleh terlalu emosi dalam mengurus persatuan. Kita perlu menilai secara bijak dan bertindak dari segi maklumat yang kita ada. Jika tiada maklumat cari sehingga dapat.

Teknik memburuk-burukkan orang lain adalah amalan yang tidak begitu sempurna. Kerana kita cuba menyelak kain orang lain, sedangkan kain kita sendiri telah terselak dan lupa untuk menutupnya. Maka, itulah akibatnya bila kita jarang mencari kesilapan diri sendiri sehinggakan kita lupa kita juga mempunyai kesilapan yang sama. Nasihat ini yang pentingnya adalah nasihat untuk diri saya yang kerdil ini. Saya juga mempunyai kesilapan, tetapi kita mesti ada niat untuk memperbaiki dan mempertingkatkan diri beriman dan beramal kepada Allah SWT.

Usaha mencari titik persamaan mesti sentiasa berdoa kepada Allah, berusaha, istiqomah dalam perjuangan dan bertawakkal kepada Allah. Nasihat, jangan memburuk-burukkan orang lain dan sedar kita juga mempunyai kelemahan. Bila ada kelemahan cari lah kekuatan iaitu mendekati diri dengan Allah.


Salam SERANTAU ///

No comments:

Post a Comment