Wednesday, June 23, 2010

Belajar melihat kesilapan diri sendiri

Salam...

Renungan kali ini, adalah perkongsian ilmu yang dapati selama merantau ini. Dalam kita merantau, sebenarnya kita perlu melihat atau menghisab diri sendiri akan kelemahan yang ada. Selalunya kita akan melihat kesilapan orang lain lebih dari melihat kesilapan diri sendiri. Ini berlaku kerana HATI. Memang benar, kita selalu melakukan kesilapan. Tidak ada manusia yang sempurna sifatnya, tingkah lakunya dan tindak tanduknya. Jika adayang sempurna.. mungkin dia rasa terlalu hebat. Bagi saya, tidak ada yang sempurna termasuklah diri saya. Perkongsian ini dicetuskan apabila kita sentiasa keraskan hati apabila kita ingin meminta maaf dan memberi maaf. Sedangkan kita lupa, Allah Maha Kuasa dan Maha Menguasai akan hati manusia.

Jika kita mendengar beberapa bahan ceramah dari ulama', mereka menggalakkan kita kita supaya meminta maaf dan memberi maaf jika orang yang kita jumpa itu tidak mahu memaafkan. Adatlah manusia ini ada sifat EGO yang tidak mungkin dilenturkan oleh sesiapa. Jika hati itu berpaut dengan kalimah Allah, selalunya mudah. Tetapi tidak, sebagai umat Islam kita patut mendoakan orang yang sebegitu. Hairan dibuatnya apabila kita mempunyai hati yang keras. Baru saya sedar, hati yang keras tidak membawa kemana pun. Jika diingat lagu kumpulan Hijjaz 'Pandangan mata selalu menipu, pandangan akal selalu tersalah, pandangan nafsu selalu melulu, pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih'.

Kadangkala, kita tak sedar dimana kita juga ada masalah yang sama. Hati yang kadangkala pagi-pagi iman yang meningkat, kadangkala petang pula iman menurun, ini menyebabkan kita kurang waras berfikir untuk melihat kesilapan diri ini. Kita perlu sedar, mencari kesilapan diri sudah dituntut dalam Islam. Sebab dengan melihat kesilapan diri, kita akan belajar serta melakar keupayaan saujana yang boleh memberi ruang dan peluang kita berfikir dan membetulkan kesilapan. Tapi bila kita angkuh dengan apa yang kita ada, sebenarnya kita melakukan kesilapan yang nyata. Usahlah kita pertahankan benang yang basah, sedangkan kita tahu dimana silapnya. Lagi satu belajarlah memberi maaf dan meminta maaf. Usah kita kirakan siapa yang salah dan betul. Kita pun bukan selalu betul, dan sering melakukan kesilapan. Maka lihat, renung dari sudut yang berbeza. Mungkin kita akan ketemui jalan yang penuh dengan cahaya.

Terima kasih, Selamat berpuasa dan beramal...

KERIS PILIHANKU...

No comments:

Post a Comment