Wednesday, June 16, 2010

Kepuasan Berpersatuan . . .


Salam,

Terbit dihati ini, ingin menulis setelah lama berkecimpung dalam pertubuhan belia dan NGO sejak 1993 hingga kini. Mula-mula macam tak percaya, tapi bila dilihat dan menghisab diri ini rupanya dah lama rupanya. Tapi persoalan timbul apa yang aku sudah buat, dan apakah yang bakal aku laksanakan untuk anak bangsaku? Jika dicerita pengalaman, bermacam-macam aku hadapi, pahit maung, kenangan manisnya dan bermacam-macam lagi. Dari usaha sebegitu muda hinggalah tidak berapa nak tua aku terus dalam persatuan. Sebenarnya banyak perkara kehidupan akan kita perolehi dalam berpersatuan. bukan mudah hendak mendapat ilmu terus iaitu pengalaman yang berharga.
Kita diajar, memimpin diri sendiri diasah dengan menjaga kawasan, kebersihan dan bermacam lagi. Mula-mula mungkin akan ada rasa meluat atau malas. Tapi lama-kelamaan akan timbul rasa sukarela itu sendiri. Sebenarnya di Institut GPMS Kampung Seri Rahmat, adalah medan latihan saya mengasah bakat kepemimpinan yang ada dalam diri saya sehingga kini belum tamat pengajian di sana. Masa mula dengan GPMS kita, jadi peserta saja, tiada siapa yang tahu masa depan kita macam mana. Kemudian ada satu ketika, saya diajak untuk menjadi urusetia. Pada permulaan tertanya juga, apakah maksud urusetia ini? Kita dulu lurus bendul, jika benda itu merah kita akan pasti katakan merah. Pengalaman sebenarnya mengajar akan erti kematangan yang amat berharga. Ketika itu menjadi urusetia, saya mengurus hal ehwal pentadbiran DAPUR. Tempat yang renyah dan sentiasa perlu menjaga kebersihan, kena kenalpasti berapa orang yang akan makan, persiapan makan yang perlu tepat pada masa itulah tugas yang saya pelajari diperingkat awal. Tidak terlepas juga tandas merupakan tempat yang perlu dibersihkan. Bila terkenang dalam cerita sahabat Rasullulah SAW, ada juga mencerita apabila kita berada di tempat seperti tandas dan sewaktu dengannya, ia melatih untuk menundukkan keegoan kita. Latihan ini perlu diasah agar mudah melenturkan ego kita sebagai pemimpin.
Mungkin ramai tidak bersetuju, tetapi artikel yang lepas ada saya katakan, kena paksa diri untuk berbuat baik dan tinggalkan yang tidak baik. Usaha mesti kita tingkatkan hari-hari agar dapat capai kemajuan. Pelajaran yang saya dapat dalam persatuan ini, adalah kawan dan lawan. Kita akan kenal pelbagai ragam manusia yang jarang kita temui di luar sana. Kita mungkin boleh kenalpasti kawan, sahabat dan kenalan yang datang dari pelbagai pelusuk kampung, daerah, negeri atau negara. Ada satu ketika di Institut GPMS, saya diarahkan mencari seorang peserta yang hilang. Cari punya cari rupanya peserta itu disorok di dalam bilik urusetia. Bila kita tengok urusetia yang lain dok tidor cantik je. Rupanya depa nak pekena kita. Memang kita terkena. Tapi pengajaran di sini ialah bagaimana kita bertanggungjawab dan sentiasa berfikir memberi manfaat kepada orang lain. Bila sudah kena batang hidung sendiri kita akan belajar untuk lebih berhati-hati.
Di GPMS, bukan tempatnya untuk bermewah, tetapi mengajar erti kesederhanaan. Tidak mengira perbedaan fahaman ideologi politik, pendidikan dan jawatan di luar sana. Tetapi adalah semangat sukarela yang di tanam bagi membangunkan anak bangsa. Siapa lagi akan bangunkan bangsanya sendiri jika tidak bangsanya. Apabila diterapkan 4 SEDAR, maka baru faham akan perjuangan GPMS yang perlu aku ikuti. Memahami lagu warisan yang ditulis oleh Dr. Nordin Kardi pun sebenarnya memahami erti perjuangan anak bangsa itu sendiri.
Bila berpersatuan, saya dapat rasakan perubahan demi perubahan berlaku ke atas diri saya sendiri. Dari segi saiz badan itu tidak dinafikan lagi tetapi pencambahan fikiran dari komunikasi interpersonal dapat ditingkatkan. Berani untuk mengutarakan apa saja yang terbuku di hati bila ia benar. Tetap akan pendirian saya, dilatih di dalam GPMS. Sebab itu bila ada insan ingin menganggu pendirian, kita mesti berani untuk berkata TIDAK. Bila nak bercerita sebenarnya banyak lagi, lebih-lebih lagi perkara yang menarik iaitu dapat ke luar negara bila berada di atas tiket berpersatuan.

Pengalama pertama ke luar negara pada tahun 2003, ke Maghribi yang mengambil masa hampir 13 jam perjalanan. Pertama kali mestilah rasa kekok. Dengan pelbagai karenah antarabangsanya. Lagi pun kita bukan tahu apa yang perlu di bawa. Tapi pengalaman ini amat berharga sehinggakan kita rasa bersyukur dan cintakan kepada Negara MALAYSIA teramat sangat. Bila di lihatkan negara orang terlalu banyak kekurangan. Maka kenapa perlu kita bercakaran di negara sendiri. Dari Maghribi saya ke London dan Paris. Dua ibu negara ini saya tidak lama, hanya singgah sebentar sahaja. Peluang demi peluang saya dapat yang iaitu untuk mengembara seluruh negara di Malaysia. Tahun 2005, diberi peluang untuk mengikuti Program Intergrasi 3S (Semenanjung, Sabah dan Sarawak). Negeri Sabah dan Sarawak memanglah negeri yang saya tidak pernah pergi ketika itu. Tapi sekarang sudah tidak boleh dikira. Semasa program ini kita dilantik sebagai penghulu peserta. Pengalaman yang tidak boleh saya lupa menangis yang teramat sangat semasa program keluarga angkat di Felda Sungai Sayong, Johor. Entah macam mana air mata laju mengalir di pipi saya, ini kerana berpisah sementara dengan ibu dan ayah angkat di sana. Tapi masa program ini saya sentiasa membuat pertunjukkan silat sebagai persembahan awal. Seronok rasanya, bila dalam keadaan umur sebegini teringatkan masa dulu...

Maka, bila berpersatuan, satu negara demi satu negara saya pergi sebagai wakil badan NGO dan berkongsi pandangan di negara luar. Seperti Cambodia, Palembang, Acheh, Medan, Filipina, China-Beijing, Guang Zhao, Shenzhen dan beberapa negara yang hendak diingat. Ini bukan satu kebanggaan, tapi rasa syukur kepada yang Maha Esa, memberi ruang dan peluang untuk melihat dunia ciptaan Nya. Rasa syukur juga, bila kita berpersatuan sebenarnya mengasah bakat yang terpendam dalam diri. Cerita ini adalah pengkongsian pengalaman blogger kerana ilmu yang dipelajari dalam persatuan tidak boleh dijual beli. Maka, kepada adik-adik yang baru mula berkecimpung dengan dunia persatuan, beri peluang kepada diri untuk menceburi perkara baru yang sukar kita miliki di tempat lain.

Kita akan belajar bagaimana kita ingin merasa sayang kepada pertubuhan dan kepada Negara. Itu yang akan bakal diterapkan apabila rasa cinta dan sayang kepada Negara. Kepuasan berpersatuan akan kita kecapi bila niat murni dan suci ini diterbitkan dengan keikhlasan dalam kita memperjuangkan pertubuhan kita. Mungkin ramai tidak mengetahui apa yang kita lakukan, tapi biarlah Allah saja yang tahu. Ikhlas biarlah kerana Allah bukan kerana simpati manusia. Sebab itu, mesti niat untuk berjuang habis-habisan dan memastikan rakan-rakan seangkatan kita dapat kecapi kejayaan bersama-sama. Slogan GPMS, Belajar Terus Belajar. Kepada pelayar blog ini teruskan usaha untuk memajukan diri, agama, bangsa dan negara....

Nantikan episod ini....

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. ""Dari segi saiz badan itu tidak dinafikan lagi"".
    en hasnul ! lawak statement nih ! hahah . adui !

    pengalaman saya menjadi timbalan penghuluwati di resort pasir salak juga agak menarik ;)

    selepas tamatkem .
    ade peserta yang hanta mesej lapor diri untuk tidor .

    macam ,

    "kumpulan rumpun melayu seramai 14 org ,
    hadir 13,
    sorang hilang .
    tak cukup timb penghuluwati ;) .

    hahaaahaha .
    tergelak saya bace pagi2 .

    ini gare2 riadah yg dijalankan waktu pagi dan petang ..

    walaupon kerja saya xbanyak , n kebayakkan di buat oleh penghuluwati .

    tpi rase seronok .
    sebab masih ade yg ingat , n perasan saya,
    walaupan hanya timbalan saja .
    heheh ..

    sukarelawan ?
    insyaALLAH Cuit sekolah, saya nak join .
    harap nama saya tercatat di minda en hasnul apabila ade program .

    progran keluage angkat?
    sudah banyak kali, saya di ajak pergi .
    cuma masa je xizinkan.
    insyaALLAH ade nanti saya nak try join;))

    ReplyDelete