Tuesday, June 22, 2010

Belia...

Salam,
Belia hari ini, mempunyai sifat yang penuh dengan idelismenya, mendesak dan mampu menyuarakan pendapatnya. Belia hari ini juga akan bangkit jika tidak dijaga diri belia ini. Belia bukan mahu dibelai atau disogok dengan wang, tapi belia mahu ada nilai KEBERSAMAAN dalam menggerakkan belia. Kita boleh lihat belia di kampung, di pinggir bandar, di bandar, atau di bandar metropolitan perubahan sosial berlaku dengan drastik dari segi pemikiran, pemakaian, budaya menunjuk-menunjuk dan memberontak bila tidak dapat sesuatu yang dicapai. Itu bila belia tidak dibimbing, dididik dengan baik. Jika gelombang positif dalam diri belia ini dibimbing dengan baik, kita boleh lihat perkembangan pembangunan kendiri belia akan menjadi lebih baik.
Belia hari ini, dipersalahkan jika apa jua masalah yang menimpa. Memang benar, tapi sebagai insan kita sentiasa berfikiran positif untuk membimbing belia untuk maju ke hadapan. Tapi kita sedar pergerakan pertubuhan belia di seluruh Malaysia sedang mengalami kekurangan tenaga penggerak sukarela? Adakah benar? Bantuan pentadbiran, bantuan aktiviti juga makin tenat? Adakah benar? Tapi bagaimana kita atasi masalah ini. Penulisan saya ini tidak boleh diambil kira, kerana ia merupakan pandangan peribadi saya. Sebab saya melihat dari skop yang berbeda dari orang lain. Kita sedar Kementerian Belia dan Sukan dan Jabatan Belia Sukan Negeri mengalami kekurangan sumber, kita perlu mencari mekanisme perjalanan pentadbiran yang bijak. Kita tidak boleh terlalu mengharap atau memberi harapan yang menggunung kepada KBS atau JBS. Kebijaksanaan kita akan memberi impak yang konsisten dalam merancang, mengurus, mentadbir persatuan kita.
Tapi carilah sumber selagi kita ada kemampuan. KBS atau JBS ini, ibarat ayah kita, jika dimaki atau dimarahi mungkin ayah kita ini terasa hati. Kita perlu bijak menggunakan saluran yang ada bagi mengimbangi permohonan kita. Usah disebabkan nila hancur susu sebelanga. Jika ingin lakukan sesuatu yang mungkin susah, ibarat tarik benang dalam tepung, benang tak putus, tepung tidak berserak. Mungkin kaedah yang mesra, Insya Allah kita pasti akan temui jalannya.
Pandangan saya ini, setelah pengalaman demi pengalaman saya tempuhi. Usah kita menunding jari atau mencari kesalahan orang lain. Saya sentiasa ingatkan diri saya, mempunyai kelemahan yang perlu saya baiki setiap hari. Benar kita mesti jadi belia yang berani bersuara dan lantang memperjuangkan hak, tapi pada yang sama ikutlah sunnah Rasullullah SAW, yang mempunyai kemahiran interpersonal yang tinggi yang boleh kita contohi. Belia mesti diterapkan ilmu dari segi akademiknya, agamanya dan beberapa kemahiran yang boleh kita pelajari.
Dari belia untuk belia dan kepada belia lah kita berbakti...
Ini merupakan pandangan peribadi saya ...

1 comment: