Sunday, June 13, 2010

K I S A J


Salam,

Cuma ingin berkongsi ilmu di dalam blog ini... saya dapat maklumat ini dari seorang yang saya hormati iaitu Dr. Khairuddin semasa menjadi panel Anugerah Belia Negara 2010. Semasa perjalanan ini, banyak perkara yang saya pelajari. Maka saya pelajari secara terus dari individu yang bakal saya jumpa. Jarang dalam ilmu secara terus ini. Di bawah ini adalah maklumat yang ingin saya kongsi, boleh diterima atau dibiarkan atau buat tak tahu saja...

K - Khalifah, semua manusia dijadikan sebagai pemimpin. Sedar atau tidak kita yang tahu
I - Iqra / Ilmu - Semua insan dan pemimpin mesti memiliki ilmu ini untuk mempertingkatkan ilmu di dada.
S - Salam / Mengambil tahu - Sebagai insan dan pemimpin kita kena sentiasa mengambil tahu dan memberi salam. Sebarkan salam keseluruhan umat yang ada di dunia ini. Baik Melayu, Cina dan India kita mesti memberi salam.. seperti Assalamualaikum, Selamat Pagi, Salam Sejahtera, Good Morning apa saja yang baik.. tapi adakah kita lakukan?
A - Azan / Seru - Azan yang kita dengari selalu adalah menandakan sudah masuk waktu solat dan mengajar semua insan yang beriman untuk solat. Sama juga konsep yang digunakan iaitu mengajak manusia ke arah kebaikan. Tetapi seberapa ramaikah yang ingin melaksanakan tugasan tersebut...
J- Jemaah - Bergerak dalam satu organisasi yang kuat, hati yang tulus suci tanpa ada iri hati.. mampukah kita?

Persoalan ini timbul apabila disekeliling saya didatangi beberapa perkara yang mungkin kusut dan sedang saya mencari jalan penyelesaian. Nak mencari? Perlukan akal yang panjang dan tenang. Selalu saya kata pada diri, tenang, tenang, tenang. Macam-macam perkara berlaku yang sukar untuk kita duga. Yang pastinya gerak hati mesti kuat untuk hadapi semua perkara ini.

Ramai yang menyangka mereka itu kuat, sedangkan bukan kuat yang dicari, tetapi ketenangan dan kekuatan iman yang dicari. Adakah bila kita berkuasa akan menyebabkan ramai orang yang akan dikecewakan? Menjadi pemimpin tak semestinya akan memuaskan hati semua orang. Sebab bukan semua orang akan puas apa yang kita lakukan serta tindakan yang bakal kita laksanakan. Hampir 17 tahun berkecimpung dalam dunia persatuan banyak yang saya lihat kekuatan dan kelemahan. Kadangkala kita sangka kita mampu, tapi orang lain pula lihat kita tidak mampu. Mereka kata depan lain, tapi belakang lain pula yang dikata. Kadangkala kita terpaksa berhati-hati. Kerana risaukan bila kita katakan itu jadi salah.

Apapun, kita mesti sentiasa berhati-hati dengan kata dan tindak laku. Kerana mungkin orang lain akan salah faham apa maksud yang ingin kita sampaikan. Walaupun ia benar, orang mungkin salah faham maksud yang ingin kita sampaikan. Saya juga ada kesilapan dan bukan insan yang sempurna untuk membina mahligai yang indah, tapi kita berusaha membina sesuatu yang rasa ia mungkin dapat dilaksanakan dengan usaha yang kecil ini...

fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment