Tuesday, June 15, 2010

Lontaran Pemikiran dari Ilmuwan ...

Salam,

Alhamdulilah, masa yang Allah berikan ini, saya penuhi dengan melontarkan beberapa pandangan yang saya dapati hari ini. Alhamdulilah, saya rasa bersyukur kerana dapat mendengar dari tiga orang Ilmuwan yang hebat hari ini. Jarang saya dapat mendengar serta merenung pandangan yang kecil tetapi berimpak besar. Saya rasa teruja, dan rasa terpanggil ingin menulis di dalam blog ini. Mungkin ramai tidak akan bersetuju, mungkin akan ramai membaca dahulu, yang pasti pelbagai persepsi akan timbul setelah pandangan ini di tulis.

Tiga ilmuwan tersebut iaitu, Moderatornya Prof. Dr. Idris bin Zakaria dari Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Ahli Panelnya 1: Y.bhg Dato' Dr. Ismail dari Institut Islam Hadhari,UKM dan Penceramah yang tidak asing lagi Ustaz Shaykh (Dr) Muhammad Uthman El-Muhammady, International Institute of Islamic Thought Civilization (ISTAC, UIAM). Seminar ini sebenarnya merangkumi pelbagai aspek perbincangan. Menariknya ia sebenarnya menyedarkan saya akan kehebatan ilmu itu mesti ditingkatkan oleh setiap umat Islam.

Saya cuba buat ringkasan atau sinopsis pertemuan dengan ilmuwan yang hebat hari ini pada 15 Jun 2010, jam 11 pagi tadi di Kuala Lumpur.

Setiap orang Melayu dan Islam mesti sayang akan bangsanya sendiri. Dalam kata lain asobiyah kepada bangsanya. Ini dilihat apabila ada rasa sayang kepada bangsanya akan bertambah kuat akan negaranya. Dalam perjuangan Aliff, ba dan ta iaitu agama, bangsa dan negara perlu kita sayang dan cinta yang tinggi. Jika tidak masakan kita mampu membangunkan negara sendiri jika rasa cinta dan sayang kepada bangsa dan negara tidak ada. Rujuk dari kata-kata dari Ibnu Khaldun.

Kedua, Laksamana Hang Tuah merupakan Perkasa Bangsa Melayu yang hebat sepatutnya menjadi contoh kepada orang melayu sekarang. Setia kepada Institusi Raja, setia kepada Bangsanya sehinggakan sanggup berkorban kepada Sultan dan negaranya. Mungkin ramai menyatakan pelbagai pendirian, bagi saya ia mesti dicontohi kerana Hang Tuah mempunyai keupayaan penguasaan Ilmu yang tinggi. Manakan tidak, setiap negara seperti China, Arab dan beberapa negara yang diperginya mampu berinteraksi dengan baik. Di sini boleh lihatkan kehebatan Hang Tuah. Silat merupakan kemahiran mempertahankan diri dan merupakan cabang ilmu yang perlu ada dalam diri setiap individu yang bernama Melayu. Tapi sejauh manakah kesedaran ini? Persoalan ini anda perlu jawab sendiri. Tetapi bukan silat sahaja yang merupakan cabang ilmu banyak lagi yang perlu dipelajari oleh insan yang bernama Melayu.

Perkara yang menarik dalam pengkongsian hari ini saya boleh senaraikan beberapa perkara yang boleh menggalakkan kemantapan aras motivasi :-

1. Kena paksa diri untuk buat baik dan tinggalkan yang tidak baik

2. Perhati diri untuk buat baik dan tinggalkan yang tidak baik

3. Hisab diri apakah keburukan yang telah dilakukan....

4. Hukum diri, sebagai contoh jika datang lambat ke pejabat atau sekolah seperti tambah lagi waktu yang kita lambat. atau apa saja yang boleh kita betulkan.

5. Tambahkan azam dan usaha untuk buat baik dan tinggalkan yang tidak baik

6. Cela diri bila cuai....

Beranikah untuk kita lakukan....

Kita perlu menyemak diri kita perkara yang menjadi ia lemah seperti pepecahan, kelemahan penguasaan ilmu, kelemahan ekonomi dan kurangnya disiplin dalam diri. Persoalannya sekarang adakah kita mampu membawa perubahan dan revolusi pemikiran kita dengan penyatuan umat Islam. Boleh kita berkata, tapi bagaimana kita laksanakan? Ibarat Langit yang biru, lautan yang biru, dan hutan yang menghijau. Ia masih dan tetap satu, kerana saling memerlukan antara satu sama lain. Mana mungkin ia boleh hidup kekal keseorangan, kebergantungan antara satu sama lain menguatkan talinya itu. Fikirkan...

Akhir kata, kita mesti menjadi apa yang kita tahu dan kita mesti menjadi apa yang kita baca...

Fikir, Renung dan pandanglah ...


3 comments:

  1. mula-mula..
    Kena paksa diri untuk buat baik dan tinggalkan yang tidak baik
    ...lama-lama ia menjadi amalan budaya hidup

    ReplyDelete
  2. nak paklsa diri buat baik bukan senag .
    tpi boleh mencuba;))
    yeayy ;)

    ReplyDelete
  3. terima kasih kerana memberi pandangan.. yang susah tu merupakan usaha yang paling berharga dan akan menjadi pedoman sepanjang hidup... ingat usaha tangga kejayaan

    ReplyDelete